De kleuterschool: spelen = leren, leren = spelen!

Zonder zich er ook maar enigszins van bewust te zijn, oefenen de kleuters d.m.v. fantasie en rollenspellen de kunst van de samenhang in sociale verhoudingen, het zich fijn kunnen afstemmen op de ander en goede sociale omgangsvormen. Ook wordt door spel de eigen woordenschat verder uitgebreid.

Spelen peuters nog vaak hun eigen spel naast elkaar, zo willen beginnende kleuters al wat duidelijker samenspelen. Er ontstaan rollenspellen: “ik ben de moeder en jij de vader en zij zijn onze kinderen”.

De wat ‘oudere’ kleuters putten voor hun spel in toenemende mate niet meer alleen uit voorbeelden uit hun directe omgeving maar gaan - in overleg - aan het spel steeds meer hun eigen inhoud en draai geven.

De ‘volgroeide’ kleuters willen naast een steeds realistischer wordend spel graag al wat taakjes uitvoeren. Ook is de tandenwisseling volop in gang, een teken dat ze er klaar voor zijn om een nieuwe fase binnen te gaan en de stap naar de basisschool kunnen gaan maken.

Ook hier zien de kleuterjuffen met veel liefde en enthousiasme erop toe dat uw kind zich veilig voelt en alle mogelijkheden krijgt naar hartenlust (samen) te spelen. Maar óók leert het hoe het zich kan en moet verhouden binnen duidelijkere groepskaders.

De inhoudelijke kenmerken van de kleuterschool zijn:
  • We streven naar een maximale grootte van 24 kleuters per klas, variërend van 4 t/m 6 jaar.
  • Een vast ochtendritueel en een terugkerend dag- en weekritme.
  • Veel aandacht voor de seizoenen en de jaarfeesten.
  • Aandacht voor de natuur en de hieraan verbonden ambachten.
  • Zingen en verhalen vertellen.
  • Bakken, koken en samen eten.
  • Spelend leren en lerend spelen.
  • Een vast eindritueel.